Vi fikk i oppgave å se på to nettsider, og skrive generelt om nettsidene og om bildene. Vi skulle fortelle ”historien” som man fikk fra å se på bildene. Jeg valgte å ta utgangspunkt i nettsidene til Jarlsberg og HUGO BOSS. http://www.jarlsberg.com/ http://www.hugoboss.com/
Nettsiden til Jarlsberg er på engelsk noe som gjør at de som ikke kan norsk kan finne mer ut om Jarlsberg. De har brukt Tine sine farger, blå, rødt, og hvitt. Naturlig siden det er et produkt fra Tine, og de har flere nettsider for andre produkter. Når de bruker samme farger på alle nettsidene skaper det en helhet og sammenheng. Det som er bra på denne nettsiden er at den har to deler man kan navigere seg videre til, en del for Tine og en for Jarlsberg. Der man kan finne ut mer om Tine og Jarlsberg. Jarlsberg sin del er fortsatt i fokus, med alle de spennende bildene som tar oppmerksomheten.
Det øverste bildet der osten blir framstilt som en pyramide får jeg inntrykket om at det skal vise at osten har bygd seg opp og har nå blitt et ekte norsk kvalitetsprodukt. Bakgrunnen til bildet er en mørk rødfarge og en gull ramme rundt. Teksten er også i gull, og øverst i høyre hjørne er det et merke som forteller oss at det er en hemmelig norsk oppskrift. Denne er også i gull. Gullfargen gir oss inntrykk om at denne osten er den beste på markedet, siden man ofte får assosiasjoner at gull er det beste man kan oppnå. Rødfargen som er i bakgrunnen gir inntrykk om at det er et hjemmelaget produkt som er laget med kjærlighet. Det hemmelig oppskrift merket gjør at forbrukeren føler seg unik, siden oppskriften er så spesiell at den er hemmelig. Dette er mye for at det er bare et fåtall personer i verden er så heldig å få tak i denne osten.
På bildet med kuene på så får man historien om hvor produktet kommer fra, og da blir produktet mer personlig. Dette gjør at man får inntrykk om at produktet er laget av kvalitets råvarer. Den forteller oss også at det er et sunt, naturlig og et ekte norsk produkt. Dette bildet viser oss at kuene har det bra og trives, noe som har blitt viktigere for forbrukeren å vite før de kjøper et produkt. Slik at de ikke støtter personer som behandler dyra dårlig.
Nettsiden til HUGO BOSS er stilfull og elegant nettside. Den gir ett inntrykk av at hvis man bruker deres klær blir man stilfull, og ser bra ut. Den er lett å navigere seg rundt på og man kan finne ut mer om kleskolleksjonene deres, om firmaet og andre prosjekter de holder på med. Det gjør at man på enkel måte kan finne ut hvor man kan få tak i produktet, hva bedriften driver med utenom klær og hva slags aldergruppe de selger klær til. Alle elementene på nettsiden passer veldig godt til hverandre og de flyter sammen. Dette skaper et bra helhetsinntrykk. Man merker også at dette er et merkevare, at man får med litt ekstra med på kjøpet når man kjøper ett av deres produkter. Du får også en følelse om at du er ekstra spesiell om man bruker HUGO BOSS produkter.
På det ene bildet med en mann i dress, har de brukt en litt eldre mann. Dette viser at de ikke bare lager klær til unge folk, men for alle aldersgruppe. Ser man videre under seksjonen kolleksjoner forsterker man dette inntrykket siden der finner du både barneklær og for det litt mer eldre. Bakgrunnen i bildet er et moderne hus, HUGO BOSS vil nok fortelle oss at den kolleksjonen er for moderne menn. Ser man på alle bildene samtidig ser man at alle produktene er svarte. Dette reflekterer navnet på kolleksjonen, Boss Black.
Bildene av herreskoene er også en del av kolleksjonen Boss Black. Måten dette gjenspeiles på er at de har valgt å ha en mørk fargenyanse på bildet. Alle skoene er svarte utenom den siste skoen på enden av rekken, dette forteller oss at selv om kolleksjonen heter Boss Black så har de sko i alle farger. De tre første skoene i rekken er sko av den finere typen, grunnen til dette er nok for at vi skal fokusere mest på disse for at Hugo Boss vil først og fremst selge ekte merkevarer. Deres merkevare er å ha mer elegante og stilfulle produkter. For å vise at de selger sko for enhver anledning og smak, har de i slutten av rekken tatt med to sko som retter seg mer mot joggesko.
Etter å ha studert begge nettsidene, synes jeg at de får fram bedriftenes grunnleggende prinsipp på en veldig god måte. De har gjort det både interessant og fint å se på for de besøkende på sidene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar